theoretische tips rijbewijs halen

Praktisch rijexamen: tips om te slagen

Al die rijlessen, al dat geld – en tot slot vertelt je instructeur je dat je klaar bent om het praktijkexamen af te leggen.

Tegen de tijd dat je groen licht hebt gekregen voor de praktijk, heb je de theorie- en gevaarherkenningsexamens met succes afgerond – en heb je behoorlijk wat lessen op de weg gehad.

Na al die moeite is het normaal dat je nerveus bent over je praktijk. Maar onthoud dat als je instructeur denkt dat je klaar bent om te slagen, je de vaardigheden en ervaring moet hebben om dat te doen.

Hier bieden we enkele handige tips om te slagen voor dat uiterst belangrijke praktische rijexamen.

Je neemt je praktijk in een officieel rijexamencentrum, waar je examinator je door een gezichtsvermogencontrole leidt, je door enkele ‘laat me vertellen’-veiligheidsvragen over de belangrijkste componenten van je voertuig leidt en je tenslotte je praktische geeft rijbeoordeling, die ongeveer 40 minuten in beslag zou moeten nemen.

De test bestaat uit twee delen en omvat eerst het uitvoeren van verschillende manoeuvres onder leiding van de examinator, gevolgd door het onafhankelijke rijexamen, waarbij u wordt gevraagd een reeks aanwijzingen op te volgen of verkeersborden te volgen. Je moet bijvoorbeeld ook nagaan wat de juiste snelheid aanhanger moet zijn.

Zichttest

Voordat u begint, moet u de gezichtsvermogenstest voltooien, waarbij u een nummerplaat op een afstand van ongeveer 20 meter moet lezen. Als u een bril of contactlenzen draagt, zorg er dan voor dat u deze meeneemt op de testdag! Je krijgt drie kansen om een nummerplaat te lezen; als je ze niet haalt, is de test voorbij.

‘Laat het me zien, vertel het me’

Voor het deel ‘laat zien’ van de auto theorie vraag wordt u gevraagd om een basisveiligheidscontrole voor voertuigen uit te voeren, terwijl u voor het deel ‘vertel me’ moet uitleggen hoe de veiligheidscontrole wordt uitgevoerd. Waar is bijvoorbeeld de olievuldop? En hoe controleer je het oliepeil?

Als u een of beide onderdelen van deze test niet haalt, ontvangt u één fout op uw test.

Praktisch rijexamen: wat te verwachten

Na die zenuwachtige voorlopers is dit het dan: de laatste praktische. Er wordt u verteld dat u langs een bepaalde route moet rijden die verschillende rijomstandigheden en wegtypen omvat. Onthoud wat je instructeur je zo goed mogelijk heeft geleerd. Eventuele fouten worden geregistreerd als fouten.

Het eerste deel van de test houdt in dat u wordt verteld om een omgekeerde oefening uit te voeren; dat wil zeggen achteruit parkeren, een bocht in een weg of achteruit rijden om een hoek. In dit deel van het examen kan ook een noodstop voorkomen.

Aansluitend op het eerste deel van de praktijk volgt het laatste onafhankelijke rijexamen. U krijgt een diagram te zien en een reeks instructies die u moet volgen – van u wordt verwacht dat u ze zelf uitvoert. Merk op dat van A naar B gaan hier niet het doel is: het doel is om veilig door te rijden.